Wandeling Amby (8,4 km)

26-06-2018

Welkom bij mijn eerste pelgrimsvoetstappen.

Deze wandeling heb ik samengesteld aan de hand van de kruisen, kapellen, kerken en andere elementen in Amby (Maastricht) die op de website van veldkruus omschreven zijn.

Bij deze wandeling raad ik aan om drinken en eten mee te nemen. Onderweg kom je geen restaurants tegen. Alleen aan het eind op de Ambyerstraat Noord zijn er enkele mogelijkheden voor een hapje en drankje.

(Door een storing in het overzetten van de foto's naar de pc, mis ik enkele foto's. Deze hoop ik binnenkort aan te vullen)

De wandeling start bij Woonstichting Maasvallei (Severenstraat 200)

Bij dit startpunt maak je een eerste keuze. Of je begint met de wandeling en na afloop loop je een lus door het Severenpark. Of je start met deze lus door het park.
Zelf ben ik gestart met de lus door het park.

Het park was vrij rustig. Het enige geluid dat je hoorde was het ruisen van de wind en het getjirp van de vogels. Even een momentje om jouw hoofd leeg te maken, je op jouw ademhaling te concentreren en even niks moeten. Gewoon lopen en genieten.

Lus Severenpark
Bij de Maasvallei zie je een parking liggen. Je loopt om de parking het wandelgebied in.
Langs de villa lopend houdt je het rechterpad aan.

Dit pad voert je met een bocht links om de vijver.
Tijdens de ronde om de vijver kom je bij de Lourdesgrot
Op de foto's zie je de Lourdesgrot. De laatste foto was een klein detail dat me opviel. De liefde en zorg die aan de vogels wordt gegeven, door de netjes met voeding aan de boom.

Lourdesgrot. In 1912 werden de gebouwen bij het park bewoond door de Zusters van Barmhartigheid. In het herenhuis stichtten zij de stichting Sint Vincentius à Paolo. In de loop van de jaren zijn er diverse bijgebouwen omgebouwd. De zusters plaatsten in 1927/1928 de Lourdesgrot, welke is vervaardigd van cementrustiek. (Bijschrift bij de Lourdesgrot: ""ONS HUIS Plechtig toegewijd Aan Maria 1 mei 1937") In de loop van 1998 betrok de huidige eigenaar (Woningstichting Maasvallei) enkele gerestaureerde bijgebouwen en ontstond er ook nieuwbouw.

Na de grot lopen we verder links om de vijver het bruggetje over.
We lopen om de parking terug naar de Severenstraat.

De wandeling
Met de rug naar de parking van de Maasvallei loop je een klein stukje naar links om bij het zebrapad veilig over te steken.
Aan de overkant loop je naar rechts (Severenstraat)
De eerste straat links (Heukelstraat)

Aan jouw rechterhand liggen voetbalvelden en sportpark Geusselt,
aan jouw linkerhand ligt Zorgcentrum de zeven bronnen.

De eerste straat rechts (Lovendaalhoeve)
Op deze straat ligt een beetje verstopt achter een haag een bankje met kruis.

Het originele kruis is helaas vernield. In 2012 is er in samenwerking met verpleeghuis de zeven bronnen een nieuw kruis geplaatst. (Bijschrift bij het kruis: ""PASTOOR van den ASDONK *25-10-1925 1995 +16-08-200940 JAAR PRIESTER PASTOOR van de PAROCHIE SINT WALBURGA ")

Je loopt de straat af tot aan de T-splitsing. Hier ga je rechts (Arenborghoeve)
Met de bocht mee tot aan de volgende T-splitsing. Hier ga je weer rechts (Gravenstraat)
Je volgt de weg zoveel mogelijk rechtdoor langs de bushalte en de boomrijen, om vervolgens schuin links de Doomhoeve in te lopen.

De Doomhoeve maakt op een gegeven moment een bocht, hier...
* heb ik zelf de bocht gevolgd en de Doomhoeve afgelopen om aan het eind het Heukelplein over te steken en dan links de Heukelstraat in te lopen.
* kun je in plaats van de bocht te volgen rechtdoor (Eisenhoeve) lopen, dit scheelt 500 meter. Je loopt dan tussen de huizen door naar de Heukelstraat. (aan het eind van de Eisenhoeve ga je dus ook links af)

Je loopt door tot de hoek met Ambyerstraat Zuid.
Hier staat een witte Maria-kapel.

Volgens de overlevering was er na de pestepidemie in 1600 al een kruis geplaatst. De kapel zelf stamt uit de 2de helft van de 19e eeuw. De kapel werd tot 1956 door de Jonkheid onderhouden. In 1956 nam de buurtvereniging "'t Kapelke" het stokje over. In die tijd dreigde de kapel af gebroken te worden. Deze buurtvereniging heeft er voor gezorgd dat de kapel behouden bleef. Het Mariabeeld is een O.L.Vrouw van Lourdes. Dit beeld is in 1998 geschonken door de familie Kockelkoren, nadat het originele beeld gestolen was.

Met de rug naar de Maria-kapel ga je links de Ambyerstraat Zuid op.
Achter het parochiecentrum ga je rechts het Dorpspad in.

Blijf rechtdoor lopen de Roggehegge in.
Bij de T-splitsing ga je links (Schovenlaan)
Volg deze straat met de bocht mee. Je komt nu langs een bloesemweide.
Vlak er achter ga je rechts een smal pad in (Perzikpad)
Je loopt langs de bloesemweide en langs/ tussen de huizen.

Vergeet vooral niet te genieten van de bloemen, vlinders en insecten die je op deze smalle paadjes vindt.

Aan het eind zie je een houten "huisje" met een Maria-beeld.

Ik heb over dit beeld nog geen informatie kunnen vinden. Kun jij er meer over vertellen, laat het dan weten.

Na het Maria-beeld loop je het volgende paadje in (Mirabelpad)
Aan het eind kom je op de Longinastraat. Hier ga je rechts.
Aan het einde links de Molenweg op.

Tip... loop over het voetpad i.p.v. langs de huizen om dichterbij het uitzicht, de schapen en natuur te komen.

Hier kom je op een punt dat je

* rechts via de Bodemsweg een lus door de akkers en bos kunt lopen (2,1 km) of
* je de korte weg rechtdoor neemt (300 meter)

Zelf heb ik de lus gelopen.
(Rechts Bodemsweg, links Bosweg, links Hagenstraat om weer op de Molenweg uit te komen)
Deze lus is ideaal om een reflectie/bezinningsoefening te doen. Een rustig weg met kwetterende vogels, uitzichten en veel natuur. (link naar de oefening volgt nog)
Tijdens de lus kom je naast de prachtige uitzichten en natuur enkele elementen tegen;
* een nisje met Maria op een huis tegen (Bodemsweg 2),
* uitzicht met op de achtergrond de kerktoren en
* een veldkruis (hoek Bosweg en Hagenstraat)

Na de lus (of na de 300 meter rechtdoor) zie je aan de rechterkant een sober veldkruis.

Dit kruis had tot begin 2000 een witte marmeren tegel met zwarte letters waarop stond: Gegroet, o kruis, Onze enige hoop. De oorspronkelijk crucifix van dit veldkruis in 2005 ontvreemd

Na het veldkruis ga je
vanuit de lus gezien rechtdoor de Hagenstraat in.
Of vanuit de korte route gezien, links de Hagenstraat in.
Aan het eind ga je rechts (Ambyerstraat Noord)
Dan de eerste straat links (Westrand)
Op de hoek van de Ambyerstraat Noord en de Westrand staat de uit gehouwen mergelblokken Kapel aan het Kruis.

Kapel aan het kruis is gebouwd in 1918 en herbouwd in 1984. Boven het altaar staat een kruis. Op de vensterbanken staan Maria, de Heilige Walberga, de Heilge Gerardus en de Heilige Jozef.

Je loopt verder over de Westrand en loopt de eerste straat rechts in (Walburg) deze gaat deels over in In de O.
Aan het eind ga je rechts (Ambyerstraat Noord)
Op de Ambyerstraat Noord werd mijn oog getrokken door een ijshoorn. Dat kan ik niet weerstaan, vooral als er een krijtbord met "ambachtelijk schepijs" staat.

Een aanrader voor een verfrissend ijsje is Hairz & Coffeez.
Je loopt de zaak aan de rechterkant binnen. (De linkerkant is de kapsalon.) Als je het restaurantgedeelte doorgelopen bent, kun je achter naar buiten. Hier is een gemoedelijke tuin met zitjes. Een verkoelend briesje, de huiselijke sfeer en het heerlijk ijs, maken dit een ultieme plek om even bij te komen van de wandeling.
Ik ben benieuwd hoe hun lunchen zullen zijn, want op de kaart klinkt het al lekker. Helaas heb ik dit deze wandeling niet kunnen proberen, aangezien ik onderweg al een broodje gegeten had. Vandaag was ik er alleen voor de verfrissing van een Hugo Prosecco IJsje.

Na de verfrissing heb ik mijn weg vervolgd.
Bij huisnummer 7 is nu een pop-up store "Kunst en Kitsch"

In de pop-store worden kwalitatief goede kunst en kitsch items te koop aangeboden. De items zijn belangeleoos door particulieren ter beschikking gesteld. De opbrengst van de verkoop komt ten goed eaan Stichting 1866-2016. Zij werft fondsen voor de restauratie van het interieur van de St. Walburga kerk in Amby om zo het cultureel erfgoed te behouden.

Je loopt weer verder op de Ambyerstraat Noord.
Tussen twee huizen zie je een Heilig Hart Beeld staan.

Het Heilig Hartbeeld wordt ook wel het beeld van de familie Van Aubel genoemd. Een welgestelde familie met diverse landerijen in Amby en Rothem. Er is weinig informatie bekend of vastgelegd over het beeld. Het beeld staat op een holle eik. Dit is een symbool van de Heilige Gerlachus.

Je loopt weer verder over Ambyerstraat Noord tot aan de Heilige Walburgakerk (gebouwd in 1864)
Na de kerk loop je langs het kerkhof rechts de Severenstraat in.
Bij huisnummer 9 zie je op het Groene Kruis gebouw een gevelsteen van de Barmhartige Samaritaan.
Je loopt de Severenstraat verder af tot aan het start.
Als je de lus door het Severenpark nog niet gelopen hebt, kun je deze nu nog lopen.

En vergeet niet om gedurende de hele wandeling te genieten van alle dingen om je heen. Voortuinen van huizen, vergezichten, aanzichten van huizen, enzovoort. Als je echt kijkt... dan zie je zoveel moois om je heen.

© 2018 Pelgrimsvoetstappen - Claudia Van den Hof - alle foto's (tenzij anders vermeld) zijn door mijzelf gemaakt.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin